Miun Perhe

Leijona: aviopuoliso Aivovasara: kani Lapset: Jupu, Napsu, Nupsu & Romy

sunnuntai 14. kesäkuuta 2009

Ruma päivä

Olen avannut tämän päivittääkseni jo neljä kertaa tänään aikaisemmin, viides ehkä toden sanoo. Ainakin nyt olen jo pidemmällä kuin aikaisemmilla kerroilla, jolloin tabulaattori vilkahteli yksinäisenä ruudulla.
Minulla on ollut ruma päivä. Olen turvoksissa kuin synti, nyrpeä ja väsyneennäköinen, onneksi ei ihmistenilmoille tarvitse itseään saatella. Hyvät puolensa osaston turvassakin köllöttelyssä.
Sain koneeni, saan istua illat pitkät perseelläni ja selata e-bayn tarjontaa potien huonoa omatuntoa jo pelkästään katselusta. En minä tarvitse mitään. Ei minulla ole rahaa. En minä tule tältä kesältä saamaan enää yhtäkään tilinauhaa, minä en kykene enää työelämään.
Helpotus sinänsä, mutta vetää mielen matalaksi. Olen suhteellisen velvollisuudentuntoinen ihminen, enkä koskaan ole nauttinut muiden kustannuksella elämisestä. Pappa betalar ei ole suustani useinkaan lennähtävä lausahdus, vaikka tällä hetkellä siltä ei voikaan välttyä. Isi maksaa paapomisestani. Minä kulutan valtion ja kunnan rahoja rypemällä itsesäälissä turvonneine raajoineni ja possunaamoineni, oma äitikään ei tunnistaisi, jos nyt näkisi, kerran en minä itsekään. Edes tällä hetkellä kun kuvittelen olevani orientoitunut aikaan ja paikkaan suhteellisen selväpäisesti.
Kymmeneltä on nukkumaanmenoaika, silloin on käytävä nappaamassa viimeinen Leponex naamaansa ja kaivauduttava peitevuoren alle kuuntelemaan kuorsaavaa huonekaveripappaa, joka huutaa unissaan useammin kuin minä. Tai ainakin luulen niin. En ole herännyt vielä kertaakaan täällä olon aikana itkunpurkaukseeni tai säikähdyksestä. Itseasiassa, olen voinut suhteellisen hyvin.
Aamulla käyn punnituksessa, sen jälkeen istun puoli tuntia ruokalassa juoden teetä. Käyn letkuruokinnassa. Makaan vatsa ja kasvot kipeinä odottaen aamulääkkeiden sisäänpotkimista. Istun tupakalla ja odotutan hermostunutta hoitajaa, joka ei itse polta. Sekoitan pakkani ja pelaan uuden erän pasianssia. Ja toisen. Ehkä kolmannenkin, ennen kuin verikokeet täytyy tarkistaa.
Lounaan jälkeen pääsen ulos, en keskustele kenenkään kanssa, se saisi minut tuntemaan oloni sairaaksi.
Mökötän kun lääkäri ehdottaa vammaistuen hakemista, saisin tukiasunnonkin. En minä ole vammainen, en edelleenkään. Tai ainakaan en halua olla.
Välillä tekee niin kovasti mieli luovuttaa, mutta sitten tajuan, kuinka naurettavan ylihelppo ratkaisu se olisi. Olenhan minä päässyt jo tähän asti..? Jos minä kestäisin vielä yhden kolhun, sittenkin? Ei minun elämäni varmasti sieltä paskimmasta päästä voi olla?
Media antaa skitsofreniasta ärsyttävän vääränlaisen kuvan. Jättää huomioimatta ne yksilöt, jotka kykenevät elämään kuten muutkin. Paisuttelevat sairautta, kurovat rotkoa terveiden ja ei-terveiden välillä yhä suuremmaksi. Paskanmarjat, sanon minä. Olen käynyt peruskoulun, päässyt suhteellisen fiiniin musiikkiopistoon (tipauttaen itseni sieltä masennuksen takia), maksanut kaikki laskuni ajallaan tai enintään kolmen päivän viiveellä rahatilanteesta riippuen, en ole sortunut yhteenkään pikavippiin.
Sosiaalisiin tilanteisiin en ole koskaan sopeutunut, ja henkilökohtaisen hygienian tajuni on suhteellisen huono. Roskien viemistä ja yleissiivousta vihaan, enkä käy suihkussakaan kuin pari kertaa viikossa liian jaksamattomana. Tietääkseni en kuitenkaan haise erityisen pahalle, sillä on hyvä lohduttautua. Enhän minä edes hikoile.
Joko juon, syön tai liidän ravinnotta. Olen koukussa hallinnan ja hallitsemattomuuden tunteisiin. Tunteeni heittelevät täysin laidasta laitaan: joko vihaan jotakuta siitä syystä, että minulle on tehty väärin, tai sitten jos saan yhdenkin mukavanpuoleisen sanan, tämä ihminenhän on fantastinen! On vain ääripäitä, en koskaan löydä kultaiselle keskitielle.
En pysty upottamaan itseäni fiktiokirjallisuuteen, en ole saanut itse luettua yhtä ainoata opusta lävitse. Hukkaan itseni puoliväliin, saan paniikin ja yritän räpiköidä takaisin. Tv:tä en juurikaan katsele, sekin ahdistaa. Silloin tällöin pari piirrettyä vilahtaa silmieni ohitse, samoin muutama tositv-ohjelma aivan vahingossa. Elokuvissa käymisestä en erityisemmin nauti, enkä voisi kuvitellakaan pistäväni itseni sellaiseen tilanteeseen, jossa joudun istumaan ventovieraiden keskellä pimeässä salissa yksinäisenä imemässä tarinaa verkkokalvoilleni.
Arki on minulle tarpeeksi pelottava.

Hypomania kuplii vatsassa, vaikka niidenkin pitäisi pysyä poissa. Neuroleptit aiheuttavat lähes poikkeuksetta enemmän haittaa kuin hyötyä, vaikka klotsapiini kohdallani toimiikin hiukan jouhevammin. Vaikka kaikki haittavaikutukset superharvinaisista yleisiin iskevätkin kuin piikki lihaan, olen vaikea seurattava sydäntulehduksen vastikään sairastaneena.

Nyt minä en enää jaksa keskittyä. En ole hetkeen jaksanut, menen nukkumaan ja piirtelemään viivoja paperipäiväkirjaani, jonka hoitaja vaatii nähtäväksi.
Minä en sitä halua lukea, olen saanut kirjoitettua romaanin niinä hetkinä, kun en ole itsenäni ollut läsnä. En halua tuntea sen kaiken tuhoavan ajatuksia.

3 kommenttia:

Arjaanneli kirjoitti...

Tuohon edelliseen juttuun kommentoisin, että älä huolehdi iskästä tai äidistä. Heille on kaiketi tärkeämpää että keskityt olemaan olemassa.
Jaksaa ei tarvitse tuossa vaiheessa mitään!
Hengittämisessä on jo ihan tarpeeksi puuhaa.
Äläkä huolehdi hoitajan odotuttamisesta. Jos se tupakka auttaa edes hetkisen, on se sallittua.
Minun ei kaiketi pitäis näin sanoa hoitajana, mutta olen ollut myös psykiatrisella osastolla töissä, joten puhun kokemuksesta. Ei siinä tullut mieleen hermostua oikeastaan mistään. Huoli potilaista vei kaiken ajan...
Toivottavasti siellä on lämpöisiä ihmisiä töissä.
Tuo kirjoittaminen on hieno asia. Luet sitten jos joskus siltä tuntuu.
En ole lukenut omaa päiväkirjaani viiteen vuoteen. Päätin, että sen aika tulee jos on tullakseen. Tuskan huudot eivät ole todellakaan mitään ajanvietettä.
Täti-osasto on täällä nyt jotenkin neuvoton. Sillä yleensä on joku kovinkin wiisas ajatus päässään, mutta tässä tilanteessa se kuulostais lähinnä lässytykseltä...
Mikä sen turvotuksen aiheuttaa?
Onko sillä muuten niin tuon taivaallisen väliä miltä juuri nyt näytät, kun pääasia kaiketi on se, että olet vielä elämän syrjässä kiinni?

Anttu kirjoitti...

Arjaanneli: Niinhän se ehkä pitäisi osata keskittyä, muttei se niin helppoa ole kun on koko elämänsä on keittänyt samaa soppaa, eikä sellaista pohjaanpalanutta ja ummehtunutta lientä oikein kehtaa tarjoilla edes läheisilleen. No ehkä minä vielä aikuiseksi kerkeän kasvaa.
Hormonien heittelyt ja liian vähä ravinto laukaisee sen turvotuksen, siihen kun komboaa vielä neuroleptiä niin avot, michelin-ukkous on taas muodissa. Nyt kun saan taas letkulla pöperöt nenään pitäisi alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Jos vaikka lopettaisi ne hormonitkin sen itkupotkuraivistelunsa ja aloittaisi kunnon sadetanssin.
Luvassa on siis kamalaa vessassa ramppaamista, hohhoijaa...
Ei kai se ikinä ole kiva näyttää kamalalta :D

nccy kirjoitti...

Ei siitä vammaistuki -nimikkeestä varmaan kannata hirveästi hermostua? Sinun tilanteessa tuo on aivan eri, tukiasuntoineen yms. mutta minä, jolla on vain keliakia, saan keliakia tuen, no kappas vammaistukena. outoa?

Ja kultainen keskitie olis aika jees. Opettelua vaativaa hommaa. Minäkään en jaksaisi opetella vaikka matka tuskin olisi edes pitkä. Pakko vaan yrittää. Jaksamista <3 !!