Miun Perhe

Leijona: aviopuoliso Aivovasara: kani Lapset: Jupu, Napsu, Nupsu & Romy

tiistai 30. kesäkuuta 2009

Takotsubo cardiomyopathy

Olen miettinyt pääni puhki tätä tietoisuuteni täyttänyttä hulluuden astetta.

Ja kyllä, minä vihaan edelleenkin sanaa "hullu" täydestä sydämestäni, ja kaikkia muitakin siihen assosioitavia sanoja.


Hoitajani neuvoo pyytämään Nymfolta anteeksi, että se on ensimmäinen aste paranemiseen, myöntää ongelmansa, kuten jo vanhakansa tiesi. Minä istun loukkaantuneena pöytätuulettimen kierrättämän ilman täyttämässä huoneessa katse käännettynä valkeaan paneeliseinään kiertäen kaulassani roikkuvan ortodoksiristin kultaisen ketjun etusormeni ympärille niin tiukasti, että sormenpää menee hetkessä valkeaksi ja alkaa sitten punoittaa uhkaavana. Miksi minun täytyisi pyytää anteeksi sitä millainen olen?
Ja entä jos tämä onkin kunnon kusetusta, jos se vain yrittää pelastaa oman nahkansa ja pestä kätensä tästä sopasta, laitetaan mielisairas vieläkin enemmän sekaisin, mitä väliä sillä enää on kuinka nurinkuriselta maailma sen silmissä näyttää.
Kerran en ehkä tule pärjäämään samassa tahdissa muiden kanssa koskaan. Aina täytyy tehdä myönnytyksiä; päästää luokalta vaikka hädintuskin osaa laskea mitä tekee 3 + 3. Ottaa töihin sans experience vaan että saa rutiinit kuntoon, koska kyseessä on turvatyö eikä ihan oikea työ, samaa turvapaikkaa sitä annetaan alkoholisteillekin samaan tapaan. Kiljoonia tunteja ilmaista tukiopetusta ja ilmaisia puhe-, fysio-, taide-, musiikki-, toiminta- ja terapiakäyntejä. Korotettua nuoren kuntoutustukea rahabonuksina tyhjällä tilillä kuin kannustuksena ilkkumassa tää on vammaisten ja sairaiden rahaa, minä olen ollut sairas ensimmäisestä erehtymästäni pakotetusta hengenvedosta alkaen. Korotettua lääkekorvausta. Ilmaista sitä ja tätä, paapomista paapomisen perään ihan vaan että päivä kerrallaan yrittäisi jaksaa.
Ei sillä, olen toki kiitollinen, ettei ole ihan omillaan tarvinnut pärjätä, johan minut olisi heitetty jokeen ettei tarvitsisi perikatoon upota koko perheen.
Kuitenkin tunnen olevani niin paljon velkaa kaikille. Ja tunnen oloni todella kurjaksi, kun en edes kykene veronmaksajaksi.
Tiedostan, että pääni on matkalla salaliittomyllyä kohti, mutta ehkä haluankin sen ajautuvan sinne. Entä sitten. Olen suhteellisen toivoton, enkä voi luottaa kehenkään, aamupalapuuronkin viskasin menemään vakuuttuneena siitä että kerran en itse nähnyt sen valmistusta, sekaan on ripoteltu vähintäänkin rotanmyrkkyä. Keikun rajalla, eikä kukaan voi arvata, kummalle puolelle putoan.
Enkä minä edes välitä kummin käy, ensimmäistä kertaa ikinä.
Myönnä siinä sitten olleesi väärässä, kun ei voi tietää olinko sittenkään.

Yöllä Jurvanen kömpi viereeni ja puristi karvattomat hiukan pulleat mutta treeninsä saaneet käsivartensa ympärilleni ja painoi nenänsä niskaani, eikä minua enää tärisyttänyt ja sain nukuttua vainoavien ajatusten jäättäessä uneni rauhaan.

2 kommenttia:

henkäys kirjoitti...

On totta ettei lukihäiriötä parane käyttää liikaa tekosyynä huonoihin todistuksiin. Työ elämässä ei voi sanoa "mut ku mulla on lukihäiriö" "kyll mä olisin muuten". Tätä ennen olen vain luullut oikeasti etten vain yritä tarpeeksi, etten kertaa tarpeeksi kielioppia, etten ole vain lahjakas kielissä, vaikka minulle on heitetty aina välillä mahdollisuus lukihäiriö tietoisuuteen. Se on totta, se on eikä siitä pääse eroon. Pitää vain ponnistaa hieman enemmän kuin muut.

Ajattelinkin uskaltautua koulussa puhumaan siitä...vaikken tiedäkään saanko siitä mitään helpostusta, kun luultavasti liveä kun on. Mutta itse sen tajuaminen toivottavasti parantaa jo itsessään asiaa.

*Jaksamista sinulle*

Heität tekstissäsi hienon ajatuksen siitä, kuinka paljon pystyy ottamaan vastaan tukea ja apuja jos tietää ettei pysty antamaan mitään vastalahjaksi. Mutta muista, älä ajattele olevasi velkaa kenellekkään. Se on tärkeintä että he haluavat auttaa, eikä silloin ole kysymys siitä kuinka paljon annat heille vastapalveluksena.

Olet kolunnut paljon erilaisia terapia muotoja, kuulostavat todella mielenkiintoisilta.

nccy kirjoitti...

huaaah vähän varmaan ottaa pattiin, jos vähän väliä jokin unohtuu.
Ihanaa jos tuo Jurvanen tekee olosi paremmaksi siellä. :)